Velkommen til bloggen min! Håper du får en fin lesing. Legg gjerne igjen en kommentar! :)

søndag 16. januar 2011

Om forlatelse

Det er lenge siden det har kommet et bokinnlegg fra meg, så nå er det jammen meg på tide! 
For en stund siden leste jeg boken Om forlatelse av Ian McEwan (Atonement på engelsk), før jeg så filmatiseringen av den etterpå. 


Boken forteller om barndom og oppvekst, kjærlighet og krig - og svik og skam. NRK skriver: 



"Elleve år gamle Briony er vitne til et overgrep i hagen i skumringen etter en familiemiddag. Alt hun har opplevd i løpet av dagen peker i retning av at gjerningsmannen er en nær venn av familien, kjæresten til søsteren. Hun synes til og med hun ser ham i mørket.


Politiet bruker Briony som vitne, vennen havner i fengsel, og romanen er Brionys beskrivelse av hvordan hun tviler - og etter hvert angrer - på det hun har gjort. Hun beskriver i detalj grufulle scener fra 2. verdenskrig, der familien er spredt for alle vinder."

Kjæresten blir ikke bare sendt i fengsel, men også i krigen. Vil han noengang få oppreising av de feilaktige overgrepsanklagene og bli gjenforent med sin elskede? 


Jeg foretrekker som oftest å lese krim, men jeg likte denne boken veldig godt. Den var spennende, rørende og fengslende. Et godt kjærlighetsdrama ispedd krigerske scener og menneskelig svik. 


Filmen derimot, synes jeg ikke levde opp til forholdet jeg fikk til boken. (Nå kan det være en av årsakene til det er at jeg synes den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Keira Knightley er utrolig irriterende) Mitt tips er å iallefall lese boken først, før du vurdere å sjekke ut filmen. 


God lesing! :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar