Velkommen til bloggen min! Håper du får en fin lesing. Legg gjerne igjen en kommentar! :)

onsdag 3. august 2011

Når den døde våkner av Knut Lindh

Det lønner seg tydeligvis å ha kontaktene i orden, og å skrive blogg om bøkene en leser! Jeg hadde tidligere et innlegg om den kommende boken til Eystein Hanssen , og da jeg skulle ut til mitt private bibliotek (Studia - Eli) for å supplere sommerunderholdningen foreslo hun bøkene av Knut Lindh. Hun hadde ikke den første boken i serien, men skulle høre med forlaget om de hadde. Og jaggu meg fikk jeg den, som en slags "takk" for tidligere omtale av bok! Tusen takk,Vigmostad og Bjørke!
Nå, tilbake til boken. Forlaget skriver: 
En gammel mann ligger for døden på sykehuset. Personalet regner med han snart skal dø. En dag finner de ham drept i sykehussengen. Liket er plassert i en stilling som ligner en korsfestelse. Rundt halsen har han et gult silketørkle.

Politiførstebetjent Ulf Larsen blir motvillig kommandert til å ta saken. Det blir raskt klart at mannen, som bodde på et isolert, nedlagt gårdsbruk, ikke var den han utga seg for. På låven finner Ulf Larsen et fugleskremsel. Også det er hengt opp som en korsfestet og det har et gult silketørkle rundt halsen.

Noen må ha følt et voldsomt hat mot den gamle mannen og hatt et ønske om en grusom hevn. Men politiet kjenner verken morderen eller offeret. Og snart begynner Ulf Larsen å motta underlige, anonyme e-poster med bibelsk innhold.

Etterforskningen skal lede politiet både langt av sted og langt tilbake i tid, til krigen og motstandskampen.


Boken startet rett på, og hadde lite unødvendig "dødtid". Jeg falt for karakterene med en gang, og gleder meg til å lese mer om forholdet mellom politimannen Ulf og TV2 - journalisten Vibeke. Her aner jeg (forhåpentligvis) en gryende romanse! Boken er godt skrevet, med gode og detaljerte beskrivelser. Den har spenningen en krimbok skal ha, og den er akkurat passe lang til å underholde seg med i solkroken. Absolutt å anbefale! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar