Velkommen til bloggen min! Håper du får en fin lesing. Legg gjerne igjen en kommentar! :)

lørdag 5. mars 2011

Chubby FHM chick?

Jeg var en av dem som for en stund siden lot meg provosere av Christer Falcks kommentar til en av deltakerne i Top Model. Bakgrunnen var at både han og flere av medarbeiderne i Top Model mente jenten var større enn de andre modellene, og passet inn i den såkalte "Plus Size" - kategorien i modellverden. (som forøvrig ikke må forveksles med Plus Size - størrelsene til kjedebutikkene. I modellverden passer en inn i Plus Size så og si om man har bikket størrelse 36/38...) 


For all del, Top Model er et realityprogram, og Falck er en type som elsker oppmerksomhet, og som både sier og gjør ting for å provosere. Melder en seg på disse type programmer, kan en ikke være hårsår, og bør være forberedt på det meste. Poenget mitt, både som kvinne, og som lærer og dermed forbilde for unge jenter i en meget utsatt alder, er at kroppsfokuset og presset for å se bra ut i enkelte miljøer er skadelig og farlig. Begreper som Plus Size, og nevnte chubby FHM chick er nedlatende, og sier noe om hvordan kroppen din er - og hvordan den ifølge resten av samfunnet burde vært. 




             "Plus Size" - modell               Shakira som "Chubby FHM chick"          "Catwalk" modell


Slankekurer finnes i tusentall, flere av de motsier hverandre, noen kjører på med fett, andre velger bort fettet, og noen velger bort mat i det hele. Treningsstudioene tilbyr både trening, kostholdsveiledning og vektreduksjonsprogrammer, og på NRK kan du slanke deg sammen med en personlig trener og det fokuseres ofte i avisene på at norske barn og unge blir latere og feitere. Men hvem skal fortelle dagens oppvoksende jenter at det er OK å se ut akkurat som du gjør? At tenårene er en voksefase, og at kroppen forandrer seg? 


Dagens oppfordring fra meg er å ta en titt i speilet, fokuser på de GODE tingene ved deg selv, smil og fortell deg selv at du er en 1000 - lapp! Med det mener jeg noe jeg ble fortalt av gode venner - uansett hvordan en 1000-lapp ser ut, om den er krøllete, rivnet eller skitten, så er den likevel verdt en 1000-lapp! Ha det i bakhodet på dårlige dager! 


Ha en fin lørdag!


Bildene er funnet på Googles bildesøkstjeneste. 

1 kommentar:

  1. Fra en 1000-lapp til en annen: Hurra for oss!
    Og takk til deg som gir meg ekstra selvtillit på en helt vanlig lørdag - verden er et bedre sted når du blogger!

    Klem!

    SvarSlett