Velkommen til bloggen min! Håper du får en fin lesing. Legg gjerne igjen en kommentar! :)

onsdag 23. mars 2011

Daimkake med mandelbunn

Jeg tilbringer fremdeles dagen i liggende tilstand, og selv å strikke blir for voldsomt. Jeg sitter derfor og skriver inn kakeoppskrifter jeg fant i mors sortement for å supplere kakepermen min, og her er en av mine favorittkaker; daimiskake med mandelbunn! NAM! :) 


Bilde funnet via Google bildesøk


Ingredienser
Mandelbunn:
5 eggehviter
200 gr. malte mandler
200 gr. melis
Krem/is:
5 eggeplommer
150 gr. sukker
Eggeplommer og sukker vispes sammen med det samme eggene er skilt.
Tilberedning
Sett stekeovnen på 150 grader. 
Bland først sammen mandelbunnen og stek med bakepapir på brett med kanten på formen rundt. 

½ liter fløte piskes så til krem. Bland i 4 hakkede daim (det vil si 2 dobble) og en liten desj kaffe. 

Mandelbunnen settes på et fat med kanten på formen rundt.

Hell isen/kremen over og sett den i frysen. 

Husk å ta kaken opp ca 1/2 time før den skal spises! 
Ta kanten på formen av, og pynt gjerne med litt revet sjokolade. 

Bon appetite! ;) 

3 kommentarer:

  1. Mmmmmmm, ser digg ut! -Gleder meg til kaffebesøk hos deg i nyleiligheten;)

    SvarSlett
  2. Du utvider stadig repertoaret! En av mine favoritter også!
    Jeg har forøvrig laget meg en kokebok på aperitif.no, så har jeg alltid favorittoppskriftene mine tilgjengelig!

    Og en annen ting - jeg er veldig glad du er fornuftig og holder deg hjemme når du er syk. Ikke kjekt med lærere som går syke på jobb og smitter andre!
    Godbedringsklem!
    Laila

    SvarSlett
  3. hei, blander man eggelpommer+sukker med fløte?

    SvarSlett