Velkommen til bloggen min! Håper du får en fin lesing. Legg gjerne igjen en kommentar! :)

onsdag 30. mars 2011

De ingen savner

Fordelen, om en kalle det, med å være syk, er at når kroppen sier stopp og ikke orker de store kraftanstrengelsene kan en lese bøker med GOD samvittighet! Så med lungebetennelse og kraftig forkjølelsesvirus har jeg måttet stort sett la flytting være flytting, og tatt det helt piano og heller lest ferdig boken De ingen savner, av den norske debutanten Eystein Hanssen. Fra forlaget står det om boken:

"Møt Elisabeth Sunee Rathke, eller bare Elli. Halv norsk, halvt thai og med svart belte i karate. Hun er politietterforsker i Oslo.
En ung pike blir funnet død på Gamlebyen gravlund. Hun er naken og lukter av en ubestemmelig kjemisk væske. I armen står en kanyle.
Dødsfallet er starten på en grusom sak som bare vokser og blir den mest krevende i etterforskerens karriere. Elli finner spor som tyder på at saken har forbindelse til prostitusjon og kanskje trafficking.
Hun vikles inn i et livsfarlig spill der ingenting er som det ser ut til å være.
Sporene indikerer en eller flere svært kalkulerende og hensynsløse mordere. Hvor nært vil hun kunne komme inn på mistenkte før hun selv bli et offer?"

Boken var til tider rå, forferdelig og grusom - men likevel fantastisk spennende. En av de beste krimbøkene jeg har lest på lenge. Det skremmende med temaet boken tar opp; trafficking og barneprostitusjon - er at det nok finnes i langt større omfang enn det en klarer å forestille seg. Boken både rørte meg og gjorde meg sint, og det er skjelden en "vanlig" krimbok gjør.

Jeg gleder meg til å lese flere bøker av denne forfatteren!

Formen er ellers stigende, og selv om jeg ikke kan anstrenge meg mye, får jeg gjort litt hver dag. Bilder kommer snart! :)

En fin dag ønskes alle!

1 kommentar:

  1. Godt å kunne lese med god samvittighet ja ;-) Takk for boktips!

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlett